onsdag 29 december 2010

5.2.2008 18:44:18 Sightseeing

Kumlinge har varit min arbetsplats idag och då jag fick en del dötid passade jag på att ägna mej åt lite sightseeing. Själva jobbandet var ganska snabbt avklarat och höjdpunkten bestod av att kränga på en slemmig lysrörskärra på min lilla bil.

När jag gick i femte klass var jag på skolresa till Kumlinge och bodde på någon slags lägergård. Denna lägergård passade jag på att snoka reda på idag. Redan infarten väckte minnen till liv då jag åkte ner för denna branta backe hängandes över mittstången utan att nå marken, andra minnen är att jag fhgfrt6yick en boll i huvudet när vi spelade brännboll samt an uppblossande avsky mot John Travolta. Det sistnämnda kan ju tyckas lite märkligt så här i efterhand med tanke på hur många gånger jag redan då hade sett musikalen Grease. En sväng via kyrkan var jag också och den ger ett minst sagt märkligt första intryck. Visserligen är den ju främst känd för sina bevarade takmålningar men när man kommer in på Kyrkogården ser man några enstaka kors nerkörda i gräsmattan, nåt avbrutet träkors från 1936 samt någon slags familiegrav uppäten av en nyponbuske! Kyrkans arkitektur väckte även den hos mig en viss undran men då jag bara var på platsen i 10 minuter (arga vålnader med nypon i håret jagade bort mej) verkar det lite orättvist att göra en fullständig avhandling och bedömning av platsen.

Kanske vore ett uppslag för bloggen? Boutros kyrk-arkitektur blogg.


Andras kommentarer

Låter... ehhhh, spännande?
Fast, OK, ser väl fram emot Föglö-avsnittet; "kommunen som byggde sin kyrka lite-i-taget"... (7.2.2008 16:41:59)
âne - - 79.133.26.175
Ditt svar på kommentaren:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar