onsdag 29 december 2010

28.2.2008 20:25:40 Brändö-Jurmo 0-1

Återigen snöade det när jag gav mej iväg till en skärgårdskommun. Detta väder förde med sej att Brändöborna höll sej inomhus (utom Baggholmslasse som skruvade på bilen). Jurmo borna var som vanligt av ett helt annat virke och verkade snarast trivas. Högstu-Olle var ute och cyklade, Nerstu-Britta var i återvinningstagen och Farstu-Stina undrade lite om hon kunde bära ner sin varmvattenberedare till stationen eller ej. Då det var länge sedan jag sett så lite problemavfall på Brändö passade det extra bra att jag även hade en stations inventering att ta itu med, opassande var dock att jag saknade bränsle. Mina uträkningar om att en halv tank borde räcka mer än väl kom på skam och jag tvingades tanka vid Andelshandeln. Till det fasila priset 1.31 per liter hoppas jag åtminstone att diseln var handrafinerad och för hand upp-pumpad ur jordskorpan av någon förtappad same i Tvetören! Efter att ha lagt mitt livs besparingar på en droppe drivmedel tvingades jag vända på världens i särklass minsta vändplan, jag hade inte alls uppfattat det som en vändplan om inte Baggholmslasse bedyrat att det visst var så. Austin Powers hade mer rum att vända sin bil i den där korridoren än vad jag och lastbilen hade till vårt förfogande. Efter den escapaden var det som sista tvist Torsholma som visade sej från sin mest oväntade sida. Jag har aldrig sett denna by som mer än bara färjfäste (trots sin väl inarbetade slogan "Torsholma mer än bara färjfäste!") och här kommer den med inte bara en full batteriholk vid Einar Blomberg AB, vilket i sej är en sån stor händelse i en kretsloppsarbetares liv att den bara kan jämföras med Nobelpriset, något som bara händer en gång i livet, utan också ett extra färjfäste!! Tar man bara vägen till Torsholma brygga sså har man strax ett färjfäste med målade filer och allting, det är inte utan att man undrar om det kan tänkas leda till landet narnia?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar