måndag 10 januari 2011

16.4.2008 19:35:31 Klockan klämtar

Detta är en dag som belyser hur feldisponerad tiden är. Först är man på jobb åtta timmar och hinner med allting utan problem, men sen skall man hinna med allt som skall hinnas med på fritiden och det går ju inte! Undrar om man kunde förhandla till sej halverad arbetstid mot dubbel lön?

Först gav jag mej ut på jakt efter bildelar. Det finns ett gammalt ordspråk (svenskt förmodligen) som säger "summan av Volvobilar med bromsproblem mär alltid konstant", detta innebär i praktiken att om nån av er har en Volvo och den slutar bromsa i helgen eller nästa vecka så vet ni att jag har fixat på mina. De bästa stället för jakt av bildelar är daxen och idag hade jag jägarmästare Sten-Anders som guide i bildelsdjungeln. Medan vi stod och dividerade fram och tillbaka kom det en ny kund in, denne någon ställde sej tätt intill mej och väntade på sin tur. Som tur var blev den andra expiditen färdig med sin kund och han vaggade dit, men då kommer ytterligare en kund och tränger sej före honom. Den nye kunden frågar om han tog den närgångnes plats men han svarar att nejdå ingen fara och suger sej genast fast i axeln på den nye kunden. Där hänger han en stund men bestämmer sej sedan för att Volvo är roligare (galning!) och hasar tillbaks mot mej. Denna gång hänger han som tur var sej inte över min axel men bryter istället sej in i konversationen på ett irriterande sätt. Vid det här skedet är jag som tur var klar och kan åka och handla.

Efter att jag handlat och åkt hem börjar jag med maten och det är här mina tidsproblem börjar kännas. Först lagar jag låda av kålen som inte blev dolme (hm...) medan den är i ugnen röjer jag diskbänken, tömmer och fyller diskmaskinen, tar ut komposten och plockar upp tusentals leksaker från golvet. Sen mat och äta (kanske aningen svagt saltat) och nu sitter jag med en kopp kaffe vid datorn. Om en timme skall barnen i säng och då lilla o har bytt från spjälsäng till vanlig måste man sitta med honom tills han somnat och om det går lika långsamt som igår är det läggdags för mej när det är färdigt. Tiden då jag väntar på att lilla o skall tuppa av tänkte jag använda till att gå igenom gammla tidningar och klippa ut sånt som skall klippas. Undrar om jag borde lära mej knyppla?


Andras kommentarer

Det var Häst-Linda som inte orkade trycka ner 5 tangenter till bara =) Kanske kan skriva häst istället. Det är ju bara 4 tryck :P (18.4.2008 10:10:29)

Häst - - 79.133.25.254

Ditt svar på kommentaren:
Gnägg, iha-ha eller ptroo! Funkar för mej.

Nu vet jag hur mamma B ser ut :)) Tänker inte säga om hon eller du är vackrast :) (17.4.2008 21:07:31)

Spraket - - 79.133.3.242

Ditt svar på kommentaren:
Nej det är nog lika bra det.

Jag hoppade till i stolen ! Bara för att nån skrivit i "mitt" namn, som om jag vore ensam i världen att heta Linda . :) (17.4.2008 11:56:03)

En till Linda - - 77.241.96.131

Ditt svar på kommentaren:
Ja man tycker ju att föräldrarna kunde hitta på nåt eget och inte ta nåt annat barns namn!

Ja, jag vet hur underbart det är att ha en sambo som tar det här med jämställdhet på allvar. Jag tänker inte berömma dig (för hur ofta får kvinnorna beröm för allt de gör?), men Ia kan skatta sig lycklig. Precis som jag =) Sen de män som inte tar ansvar, de är bara bortskämda och omogna ynkryggar. (17.4.2008 11:30:27)

Linda - - 79.133.25.254

Ditt svar på kommentaren:
Fast egentligen ligger jag bara framför Oprah och äter punchpraliner.

Jag varnar för att jag nu tänker vara snäll mot dej!! Jag är så glad för att du pysslar om din familj så bra och jag är klart impad över att du hinner med! Och Ia: du är gravid och har svårt att röra dej, skönt att du har en sambo som tar sitt ansvar i hemmet! Och om du vill leka och sova så tycker jag att du får göra det, så det så :) (17.4.2008 08:34:53)

Susy - - 79.133.12.207

Ditt svar på kommentaren:
Mitt pysslande fick oanade konsekvenser. En snäll kommentar så märkligt.

Hmmm, borde jag månne skriva nånslags redogörelse för allt jag grejar med? Jag menar det ser ju ut som att jag inte gör nåt annat än leker och sover ju. (16.4.2008 20:46:57)

ia - - 79.133.30.30

Ditt svar på kommentaren:

Sopar och moppar golv och byker och tumlar och ryggvärker pga tung gravidmage bla. (16.4.2008 20:26:06)

ia - - 79.133.30.30

Ditt svar på kommentaren:

Och vad gör Ia när du knypplar??? (16.4.2008 20:19:54)

- - 79.133.23.174

Ditt svar på kommentaren:
Hur skulle jag kunna veta det? Jag knypplar ju!

Vi har just fixat handbromsen på vår Volvo (och fått den genom besiktningen oxå!) så nu är det nån annans tur då?
För övrigt: Även om uppföljningsbloggeri brukar rekommenderas av förståsejpåare börjar jag faktiskt både ledsna och tröttna på kåldoften i den här bloggen. Värre än trappuppgången i ett ryskt hyreshus! *håller för nosen* (16.4.2008 20:02:43)

ann - - 79.133.26.175

Ditt svar på kommentaren:
Men nu är all kål uppäten, det blev inte ens en lunchlåda kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar