måndag 10 januari 2011

1.5.2008 17:42:42 Onsdag; majbrasa

På jobbet plockade jag av mitt Kumlingelass ända fram till lunch och sen åkte vi ut till vårdö för "den slutgiltiga lösningen". Vårdö har kommit med i mise, som jag förstår det, och har bytt tippskötare och vår totala uppstädning av deras tipp kom av sej av flera skäl förra gången men nu skulle den avslutas. Allt detta gick väldigt bra och tog väldigt lång tid.

När jag stämplade ut för dagen var klockan redan över fyra men då jag på vägen till jobbet sett min onda storasyster på väg mot Gottby måste jag stanna till för att se att hon inte förstörde kylskåphandtaget igen. Allt detta vaktande tog sin tid och när det var avklarat fick jag en lektion i mjödlagandets ädlakonst så när jag äntligen kom hem var klockan nästan sju.

Hemma var "glada-vappen" förberedelserna i full gång (mitt hus är proppat med mumintroll och då firar man inte valborg!) med struvor och munkar och jag vet inte allt. Jag gjorde en snabb överläggning med mej själv om var jag skulle vara mest ivägen och började laga mjöd.

Nu kunde jag sent om sider ge mej ut med tändare och kemikalier för att tända på min egen skog och detta gick över förväntan. Sist jag skulle elda mitt ris höll jag på en god stund med allehanda trix utan att det hjälpte, men när jag nu lagade en bädd av torr ved och gammal grillkol samt dränkte detta i tändvätska (eller vad det nu var) så startade det på ett kick och brann hela kvällen. Elden hade t om artigheten att smita över till den stora rishögen vilket besparade mej en hel del släpande av gamla kvistar. På det hela taget var min majbrasa en rungande succè!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar