måndag 10 januari 2011

14.5.2008 18:49:52 Kökar, kotunnel och ond bråd död

Idag var jag på blixtvisit till Kökar. Då mina säkra källor informerat mej om att det inte borde finnas nåt att hämta plus att jag ogärna ville spendera två timmar med att vänta i hamnen snabbade jag mej mitt bästa för att hinna. Jag måste medge att en halv timme var i minsta laget (färjan var sen då den gått in till Husö), men jag hann med fyra minuters marginal och jag hann bli upprörd när jag var på tippen som vanligt.
För en stund sen fick jag veta att min pappa var på Kökar i sällskap med min morfars bror så det skulle inte ha gjort nåt om jag inte hunnit.

Mer intressant har varit det sökande efter "Söderby ko-tunnel" som jag ägnat mej åt ikväll. Det var min kära far som informerade mej om att det hade byggts en tunnel för ko genomfart när det byggde Lemlandsvägen, men att den nog inte var i användning längre. Jag finkammade snår och buskar men hittade endast en vägtrumma med en radie på kanske 40cm och så små kor tror jag inte det har funnits i Söderby.

Vad jag däremot hittade var, och nu råder jag på allvar Susy från att läsa vidare (du kanske har någon vuxen som kan läsa först och censurera?), en överkörd katt. Den var vuxen och hade gul rygg och vit mage och såg ut som att den sov. Till och med jag med min annars så morbida humor tyckte det var en smula ledsamt. Den finns hur som helst att beskåda alldeles nära vägen på en av infarterna innan Söderby korsningen.


Andras kommentarer

Vad är det för kossor du ska valla över vägen då? (15.5.2008 10:24:20)

nyfiketsprak - - 79.133.3.242

Ditt svar på kommentaren:
Danka!

Skrev jag inte ÖVER KNÖLEN (15.5.2008 10:03:10)

Danka - - 79.133.12.118

Ditt svar på kommentaren:
KNÖL!

Jag vet var kotunneln är, men den är ordentligt igenvuxen på utsidorna iallafall. Om du går längs med räcket på kiosksidan o tittar ner så ser du ingången, den är ko -stor. Vi lekte där som barn :) Stackars kissen!! Undras vems det är, ingen här i city (centrala söderby asså) har en sån kisse vad jag vet o sett, så det är nog en norrby bo, undras om jag inte sett en sån vid kea förresten? (katt alltså, inte norrbybo, eller ja, dom med då förståss) (14.5.2008 22:35:00)

Toja - - 79.133.30.193

Ditt svar på kommentaren:
Dom brukar ju vara ute och skrika och jama vid brustperiod, men den är ju i mars... Norrbyborna alltså.

Du skulle ha ringt! Trumman du hittade kan inte ha varit av dimensionen 400 mm, den var helt säkert 500 mm. Den där vägstumpen byggdes i den tidseran då plåttrummor övergick till plast så jag kan tyvärr inte säga vilket material. Den beryktade kotunneln måste du nog gå över knölen mot Söderby för att hitta. (14.5.2008 21:45:06)

Danka - - 79.133.12.118

Ditt svar på kommentaren:
Du får komma med dina ritningar och visa för jag tycker jag har finkammat hela knölen!

Är man djurägare har man ett självklart ansvar att se till att de inte skadas, alltså håller dem under uppsikt, (förövrigt stenhård lag i EU!). Detta rimmar som bekant illa med kattälskares "släppa ut innan jobbet och släppa in på kvällenrutiner"... (14.5.2008 20:06:42)

Dining Tables - - 79.133.25.125

Ditt svar på kommentaren:
Fast en katt kan man aldrig ha under uppsikt oavsett när man släpper ut dom.

Jag klarar faktiskt av att läsa att djur blivit påkörda. Jag gillar det ju förståss inte, men det är sånt som tyvärr händer, men sorgligt att ägaren inte hittat den. Ps. det finns en kotunnel i den by jag bor i...men nej, den är inte avsedd för mej. (14.5.2008 19:53:40)

Susy - - 79.133.30.74

Ditt svar på kommentaren:
Jo jo hela datorn kortsluts av alla tårar.

Typisk att det handlar om döda djur, då jag måstat gräva ned familjen springer spaninel i måndags. Det är ledsamt att tappa sina husdjur. Men jag skall snart till Lemland och då ska jag söka efter en ko-tunnel. Har inte sett någon jag heller. Det är kanske en co-insident, som man säger på ett annat språk. (14.5.2008 19:20:08)

Eivor - eivor.lindstrom@aland.net - 82.199.173.11

Ditt svar på kommentaren:
Du kunde ju annars gräva en när du nu har ångan uppe..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar